tirsdag den 21. juni 2016

Europakonfernecen 2016

Hvert tredje år afholdes WOSMs Europakonfernece. I år var ingen undtagelse, så en dansk delegation blev sendt afsted til Stokke i Norge hvor konferencen blev afholdt.

Så hvordan sætter man ord på de mange oplevelser der har været på fem dage som disse?



Min første indskydelse er; jeg er mæt.
Ikke sådan den der "jeg-har-spist-alt-for-meget" mæt. Det er mere en mæthed, som er kommet af alle de mange indtryk jeg har fået disse dage. 

Det har været en spændende uge, med et tætpakket program med alt fra hårdt arbejde til det mere afslappede village party - som tjente ind til et godt formål, International evening og Norsk aften. 

Jeg har oplevet hvordan politik og spejder hænger sammen, i en større kontekst end hjemme i Danmark på et Landsmøde. En ting er landsmødet, hvor det er et korps som er samlet.
En anden ting er når vi snakker Europa og flere forskellige kulturer skal blive enige om forskellige forslag. 

Jeg har oplevet mine danske spejdervenner fra delegationen arbejde hårdt, have et fantastisk samarbejde på tværs af korpsne og jeg har set dem løbe virkelig strækt når det har gjaldt. Vi har debatteret, netværket, hentet inspiration, delt erfaringer også meget mere, på nærmest alle tider af døgnet - for de fleste er søvn ikke det vi har fået mest af i disse dage.

Men det gør egentlig ikke noget. Vi er her alle fordi vi ikke kan lade være. Vi kan ikke lade være med at gå op i de forskellige ting som den europæiske region sætter på dagsordnen og jeg har sjældent set så mange mennesker have så højt en motivation og engagament hele vejen igennem et forløb som dette.

Kort sagt er jeg imponeret. 



Der er meget jeg ikke ved om spejderarbejdet i Europa endnu, men det er godt nok også meget jeg har lært på disse fem dage. Vi har snakket om reginal scout plan, ammendments,Youth empowerment, NSO'er, NSA'er og mange andre ting, som måske ikke er helt indlysende hvad egentlig går ud på, men en ting er sikkert, jeg kommer ikke tomhændet herfra. 

//Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar