torsdag den 21. april 2016

Praktik På Spejdercenter CPH

Hej, mit navn er Julie og jeg har nu tilbragt en uge på Spejdercenter CPH. Jeg er en 14 årige pige der bor i den sydlige del af midtjylland. Jeg er spejder i Brørup gruppe og har snart været det i 7 år, og jeg ELSKER det! defor er jeg også blevet bæver assistent. Jeg har i lang tid gerne ville mere med spejder end bare møderne der en gang om ugen, og da jeg rigtig hørte om GEÅ var jeg solgt med det samme.

Jeg hørte først om GEÅ da jeg var på Roland 2 og tænkte det kunne være meget sjovt at prøve, men jeg tog det ikke så seriøst og fandt ikke ud af hvad det faktisk gik ud på. Anden gang var da jeg var på Scout Scoop 15/16, der fortalte de mere om det. Og det lød som noget fantastisk og specielt så jeg begyndte at undersøge det, og fandt så ud af at de tog imod praktikanter. Det var en gode idé at prøve tænkte jeg og tog fat i Katrine (Kommunikations GEÅ) og tidligere GEÅ'er og til sidst fik jeg en praktik aftale. Og her sidder jeg så efter en uge med meget læring, fantastiske oplevelser og er helt sikker på at jeg vil være GEÅ om et par år. 
                                                                        i Valbyparken
Min rejse fra Brørup startede søndag hvor jeg tog bussen mod Valby st. Og overnattede ved et familie medlem. 

Mandag morgen var lidt tricky, da jeg selv skulle finde vej til Spejdercentret. Og at komme fra en lille by på Jylland til KBH er en meget stor forandring. Men jeg klarede det, jeg kom dog 10 min for sent og tog et par forkerte sving nu og da. Da jeg kom ind på centret blev jeg sat direkte ind i hvad der foregår på centret, for spejderne nu og for spejderne i fremtiden. Det var en stor mundfuld at få på første time, men det var fedt at komme ind på alt! Efter det var det tid til at lave frokost, og som GEÅ laver man frokost hver dag. 

Så var det tid til noget kontor arbejde hvor jeg skulle skrive et opslag om 24 timer med selvudløser. Så tog vi ind og fik en kaffe/kakao, hvorefter vi tog på assistens kirkegården og efter lidt søgen fandt vi H.C. Andersen og Søren Kirkegård. 

Om Tirsdagen startede jeg med at hjælpe Katrine med nogle Landsmøde beslutninger og kiggede på hvad Landsmødet egentligt er. Efter Frokost lavede jeg min første officelle artikel til Scoutzone, min artikel handlede om at spejderne er en stor organisation og der var mere en bare de ugentlige møder. Så skulle jeg med til et møde om KFUM-Spejdernes landsmøde 2016 der kommer til at forgå d. 28.-29. maj.

Om aftnen var jeg med Maria til spejder i Borggruppen, - nok den mindste spejder hytte i københavn - og det var en hel speciel oplevelse, jeg er vandt til to store skovområder rundt om min hytte og en kæmpe raftegård. Men nej ikke i borggruppen, de bliver nød til at krydse vejen for at komme til en lille park. Men det var en hyggelig gruppe og jeg kunne godt se mig selv blive en byspejder. 
                                                               
                                                                   Køkkenet på centret

Onsdag morgen var det meningen at jeg skulle have været på Amager med Kirstine, (Spejderleder i Bispebjerggruppe) men ham vi skulle hen og se var syg, så blev det ikke til noget. I stedet så jeg på alle de sociale medier Spejderne havde, og jeg må sige at jeg blev overrasket over alt det vi har! Efter frokost sad jeg med Katrine og opsummerede alle de sociale medier og hvad der skal ske og hvad de er i gang med at ændre på. Jeg fik også snakket med Katrine om hvordan jeg kommer mere ind i spejder verdenen og hvilke ting man kan hjælpe med som 14 årig. - Der er ikke så meget i den alder :-( - 

Vejret var så skønt at vi næsten ikke kunne arbejde så Katrine og jeg købte en is og gik hen i Valbyparken for at snakke om hvordan det er at være GEÅ, hvad man kan forvente og en helt mase andet nyttigt hvis man skal være GEÅ. Senere blev jeg sat løs i københavn og fandt min vej ind på strøget for at mødes med en ven. Jeg kom helskindet igennem gågaden og nu var det tid til at komme hjem til GEÅ-lejliheden, jeg tog et par forkerte S-toge men ellers gik det smurt at komme hjem. 

Torsdag - Sidste dag - var som normal eller jeg farede lidt vild, så ja normal. Jeg skulle publicere min artikel på Scoutzone, og så fik jeg et lille mini kursus i hvordan man lavede nyhedsbreve for spejderne. Og fordi jeg havde lidt tid til overs fik jeg lov til at gå i Valby parken for at tage nogle billeder til denne blog post:




Og så klog som jeg nu er, tænkte jeg at det kunne jo være en genial idé at gå en anden vej end den jeg kender! Som så endte med en 1 km omvej hele vejen rundt om centret og 30 min længere end planlagt. Og med en fod som lige har været brækket, var det ikke en god vej at tage... Jeg satte mig så direkte ind og skrev på denne blog, og fik kage halvvejs :-) Så nu skynder jeg mig at skrive færdig så jeg kan nå en bus og komme hjem til Brørup i aften. 

Så alt i alt har det været en fantastisk tur som jeg vil tænke tilbage på og glæde mig til hvis jeg bliver GEÅ længere ude i fremtiden, jeg har fået så meget ny viden i min rygsæk og jeg føler selv at jeg er klar til at tage ud og udforske spejder verden og selvfølgelig også min normale hverdag. Så tusind tak til alle dem der hjalp mig med at få denne her praktik på benene!

Julie Deleuran








Ingen kommentarer:

Send en kommentar