onsdag den 13. april 2016

På kursus - Diamant 152

Mens mange andre valgte at bruge påskeferien i familiens skød, med påskefrokoster, havearbejde eller afslapning, var jeg draget mod det nordjyske og spejdercentret Thorup Hede. Her var jeg blevet spurgt, om jeg ville stå i køkkenet på Diamant 152, som fandt sted fra d. 20. – 27. april.

Før jeg startede som GEÅ på Houens Odde, havde jeg ikke lavet nogle kurser før. Jeg var dog klar på at tage udfordringen op, da jeg mange gange har lavet mad til store grupper.
Staben er klar på deltagernes ankomst.
Staben mødtes på Thorup Hede om fredagen, for at have tid til at klargøre det sidste, inden deltagerne ankom søndag middag i Aalborg. Efter et solidt morgenmåltid søndag, fyldte vi bilerne op med de ting vi skulle bruge, hvorefter turen gik mod Kildeparken i Aalborg, som ligger lige bag ved stationen. Her ankom kursets 13 deltagere alle sammen inden for kort tid, og vi gik i gang med at få taget billeder, lavet navneklemmer, udfyldt kompetencefoldere og andet som hører til en kursusstart. Da alle deltagerne var ankommet, blev de sendt på Instagramløb rundt i byen, mens staben sammensatte patruljerne ud fra deltagernes kompetenceprofiler.

Samtidig med det, satte jeg kurs mod min første aktivitet – rappelling fra Nordkraft. Her skulle jeg mødes med to lokale klatrere, som havde sagt ja til at hjælpe, for at gøre klar til deltagerne senere skulle rappelle de ca. 25 meter ned fra taget. Da deltagerne ankom, og vi kom i gang med rappellingen, var den en fed fornemmelse at hjælpe deltagerne med at presse sig selv og få en god start på kurset.
Det krævede mental forberedelse at tage turen over kanten og ned.
Foto: Johny Kristensen
Da vi havde haft alle deltagerne ud over kanten af Nordkraft, pakkede vi sammen og satte kursen tilbage mod Thorup Hede i bil, mens alle deltagerne – og nogle af stabsmedlemmerne – fortsatte på hike mod Lindholm Høje først og dernæst Hammer Bakker, hvorfra turen gik til Thorup Hede.

Efter deltagernes ankomst på centeret tirsdag morgen, kom der for alvor liv på centeret. Mens deltagerne var afsted på aktiviteter, hyggede jeg mig i køkkenet med Sofie, hvor vi lavede noget god mad til staben. Her fløj en uge fyldt med fede aktiviteter, udfordringer, godt vejr og ikke mindst personlig udvikling af både staben og deltagerne afsted.

Når jeg sidder her og tænker tilbage på ugen, bliver det for alvor klart for mig, hvorfor jeg er spejder. For som spejder får man nogle helt utrolige muligheder for ikke blot at udvikle sig selv, men også at hjælpe unge mennesker med at udvikle sig og rykke deres grænser.
Det var ikke et stort kursus, men det var bestemt stadigvæk et godt kursus.
Foto: Johny Kristensen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar