fredag den 14. august 2015

Første uge på Odden

Jeg har nu været på Houens Odde i en hel uge, Ikke en eneste dag har været den samme. Vi har haft meget at gøre på Odden da der var været en flok spejder på ca. 400 fra Tyskland. Så jeg har haft nok at gøre med at hjælpe til med de forskellige ting der har været at lave i forbindelse med mit job.

Den første dag gik med at lære nogle af de aktiviteter vi laver på Center lejr, og når der bliver lavet Teambuilding på Odden. Det blev lavet sammen de 3 piger som jeg bor i Lejlighed sammen med.

Mit arbejde er meget praktisk præget. Jeg laver alt lige fra at gøre rent til at lave teambuilding, til at reparer traktor og andet der lige mangler en skrue mere. Jeg har en del erfaring med at få ting til at fungere igen fra mit arbejde hjemme på gården. Det kom mig også til gode den ene dag da Oddens Traktor ikke ville starte, det kunne jeg konkluderer at det ”bare” var batteriet der skulle skiftes, det var nok en 6-8 år siden det har været skiftet, så et var nok meget tiltænkt at den Lille røde traktor fik et nyt batteri.





Den ene aften blev vi inviteret ned til de tyske spejders afslutnings lejrbål, efter at vi op til flere gange har stået klar til at hjælpe, når de lige havde brug for en projektor eller nogle dyne til de af deres spejder der havde fået en våd sovepose. Det var en helt i gennem fantaktisk oplevelse at være med til ”andres” lejr bål, og opleve og finde ud af hvordan de gør. Dette store lejr bål blev sluttet af med fyrværkeri, jeg vil skyd det til at der var flot fyrværkeri i mindst 10 minutter. Det mærkeligt at stå i sine Fjällraven shorts, og en T-shirt med korteærmer og se den ene flotte raket efter den anden blive skut op i luften. Det var en oplevelse som man ikke bare glemmer. Vi fik også deres mærke som var blevet lavet til deres sommerlejr, det er mit første tyske spejder mærke, det er jeg rigtig glad for, det skal syes på min uniform, når jeg får tid til det!


 
Det ene af de mange opgaver i forbindelse med mit arbejde det er at køre affald, som hober sig op i alle de mange skraldespande er fordelt på Houens Odde. Jeg har kørt meget affald de sidste pardage. Det er nu enlig et ok arbejde. Jeg har været udrustet med en traktor og en vogn, og så er der ikke så mange problemer med at køre affald. I forbindelse med at vi har haft de tyske spejder i lejer, har der også været meget affald. Så en daglig arbejdes opgaver har også været at mase affaldet sammen i den blå skralde container med frontlæsserne på Valmet 705 (traktor) Sådan en frontlæsser er nu smart, hvis man ved hvordan den kan bruges!
 
Vi har også været over på kidholmen og gøre rent da den i weekenden skal lejes ud. Det er lidt en mærkelig og sej ø på samme tid. Ind i mellem når man går rundt ligger der en død måge hist og her. Men hytten som ligger på øen har den smukkeste udsigt. Jeg kunne sagtens finde på at sejle der over en aften grille et par pølser og så sejle hjem igen til Odden. To af mine kollegaer have hver en buskrydder med der over for at slå omkring huset, så det så pænt ud. Jeg fik så øje på nogle ællinger, så lå under de brænd ælder der blev slået af. Vi stoppede alle arbejdet og brugte det meste af 15 minutter på at se på ællingerne. Der var en rigtig god oplevelse, en sand natur oplevelse! :-D
 
En rigtig spejder elsker store bål, så i går fik jeg til opgave at brænde en stor stak grene af, ved hjælp af noget hø, som var blevet brugt af de tyske spejder vi havde i lejr. Bålet var inde i folden, hvor Oddens kør går, så da de kunne lugte den gode hø, fulgte de fire kør efter traktor og vognen som høet lå på, så da vi holdte lavede bål, stod køerne og spiste vores optændingsmateriale. Bålet var ca. 5x10 meter langt, så det var et stort bål. vi havde nogle start problemer, men som spejder giver man jo aldrig op, så jeg hentede en papir sæk i traktoren som jeg også havde til rådighed, og så kom der godt fut i bålet. Jeg kørte med traktoren rundt om det, for at skubbe de ender ind der ikke var så meget fut i mere. Det kender i jo fra lejer bålet der hjemme. Til sidst blev frontlæsserne på traktoren så varm at jeg ikke kunne holde hånden på den, så varm var den blevet af strålevarmen fra bålet. Det var en fedoplevelse at få lov til at brænde så stort et bål af, men det var også en læring porses, at se hvad hvor, og hvordan!


 


Det er alt for nu, jeg håber i har lyst til at følge med når jeg en anden gang for tid til at skrive hvad jeg laver på Houens odde, og hvordan det er af været GEÅ-Outdoor spejder!

//Harald

Ingen kommentarer:

Send en kommentar